Univers Cultural – Prima pagină
Interviu cu dirijorul Cristian Lupeș
Interviu cu dirijorul Cristian Lupeș
Interviuri

Interviu cu dirijorul Cristian Lupeș

Cristian Lupeș
Cristian Lupeș

“ Aducem un Enescu tânăr, viu și potent, un Enescu chiar al secolului 21, încercând să eludăm imaginea unei statui pe care o venerăm fără nici o finalitate.„

Turneul Naţional Enescu X 100 se află în plină desfăşurare. Dirijorul Cristian Lupeş ne vorbește despre acest concept nou, despre un Enescu mai aproape de noi și mai tanăr, poate.

Doctor în muzică şi asistent universitar al Catedrei de Muzicologie a Universităţii Naţionale din Bucureşti, Cristian Lupeş şi-a început cariera muzicală în anul 1999,  dupa ce cu un an în urmă obţinuse licenţa în fizică şi chimie la Universitatea din Bucureşti. Îşi începe studiile muzicale în cadrul Facultăţii de Compoziţie, Muzicologie şi Pedagogie Muzicală, secția de studii teoretice, pentru ca din 2001 să fie student al secției dirijat orchestră la clasa prof. Cristian Brâncuși.

În perioada studenţiei devine colaborator al Agenției de Impresariat Artistic Artexim, pentru Festivalul și Concursul Internațional George Enescu, este numit asistentul maestrului Seiji Ozawa, iar în anul 2003 este numit asistent al maestrului Zubin Mehta. Din anul 2007 colaborează direct cu directorul executiv al Festivalului și Concursului Internațional “George Enescu, domnul Mihai Constantinescu.

Debutul dirijoral în ţară s-a petrecut în anul 2003 la pupitrul Filarmonicii Ion Dumitrescu din Râmnicu Vâlcea, primul concert în afară ţării fiind cel din anul 2011, când l-a înlocuit cu mult succes pe dirijorul Günther Herbig la pupitrul Filarmonicii din Berna.

Se perfecţionează în străinătate urmând cursuri de dirijat orchestră organizate de Universität fur Musik und Darstellende Kunst Wien (Universitatea de Muzică din Viena) în anii 2004 și 2005 cu profesorii Vladimir Kiradjiev și Mark Stringer,este dirijor asistent al dirijorilor Jonathan Nott,Herbert Blomstedt, împreună cu maestrul Marek Janovski la Berlin participă la un proiect gigant cuprinzând 10 opere de Wagner, colaborează cu dirijorii David Zinman, Bernard Haitink,Mariss Jansons,Andris Nelsons,etc.

În ţară este invitat să dirijeze la pupitrele orchestrelor Filarmonicilor din Bacău , Timişoara , Braşov, Sibiu, Ploieşti ,Craiova, Piteşti, Rm. Vâlcea, Galaţi, Bucureşti, Iaşi şi a Orchestrei Radio din Bucureşti ,colaborând cu solişti din care amintim doar câţiva: Elisabeth Leonskaja, Rudolf Fatyol, Horia Mihail, Alexandru Tomescu, Andrei Licareț, Răzvan Suma, Young Hee Lee, Horia Văcărescu, Verona Maier, Asya Sofikanova, Gabriel Croitoru, Horia Maxim, Francesco Ionașcu, Ionuț  Pandelescu, Sergiu Cârstea, Mihai Ailenei,Vittorio Ceccanti. În străinătate are colaborări cu orchestrele filarmonice din Berna-Elveţia,Bamberg-Germania,Skope- Macedonia,Grosseto-Italia.

Calitatea de manager îl aduce „la pupitrul „ unor proiecte importante, spiritul nonconformist punându-şi ca de fiecare dată amprenta personală asupra conceputului şi desfăşurării acestora. Dintre acestea amintim:

– anul 2015- manager artistic şi dirijor al Concertului Multimedia Peer Gynt

– anul 2016- manager şi director artistic al Concertului de muzică contemporană „ Calea Îngerului Uman”. Solist Grigore Leșe

– anul 2017- manager artistic şi dirijor al Concertului susţinut de Filarmonica de Stat din Sibiu în Piața Festivalului George Enescu. Solist Antonio di Cristofano

– anul 2018, Bucharest Festival Orchestra împreună cu Artmark organizează Concertul dedicat Centenarului Marii Unirii Enescu X 100, Octuorul opus 7.

 

Ana- Maria Bocai: Cred că, aproape, de fiecare dată când sunteți invitatul unui interviu prima întrebare este despre “scânteia” care a aprins pasiunea pentru muzică. Care sunt acele începuturi care v-au trimis în acest frumos univers?

Cristian Lupeș:   Se pare că  în cele nouă luni, premergătoare nașterii mele, mama îmi povestește că încă mai oferea ore de vioară, iar audițiile erau aproape permanente. Așadar, big-bang-ul personal din acel martie însorit, avea ca informație preexistentă o întreagă colecție de frecvențe ordonate. Ulterior, bănuiesc o oarecare usurință în reglarea direcției muzicale, fiind deja asezat pe șine, ceea ce mă face să mă număr printre acei oameni, care au știut de la început ce vor să facă.

A-M B:  Un concept nou, în care am avut senzația că marele George Enescu ne este contemporan. Am avut impresia unei stranii treziri la viață și mai mult decât atât, a întineririi marelui Enescu. Proiectul și desfășurarea lui sunt rezultatul muncii unor oameni talentați despre care vrem să aflăm mai mult.

C L:   Mă bazez foarte mult pe inspirația și talentul colegilor cu care ne-am adunat sub denumirea de Bucharest Festival Orchestra. Îmi place să spun că acest ansamblu este format din 8 actori (muzicieni), care interpretează o piesă cu douăsprezece personaje abstracte ( 12 teme muzicale) pe care noi le-am denumit folosind literele alfabetului. Astfel, tutti-ul zugrăvește poate cel mai puternic personaj al dramei muzicale, ca apoi, personajul B, să se unduie sinusoidal cu un soi de clonă a sa, de fapt un canon. Tot așa caracterizăm câte un personaj și  trecem de prima și  de a doua parte, ajungând la a 3-a unde J-ul este foarte fragil și feminin, pentru   ca în ultima parte, când pe scenă este o adevărată furtună, eroii noștri se ciocnesc dezmembrându-se, pâna când,  toată acestă vâltoare este ”cucerită” de tocmai cel mai sensibil element, care până în final crește, se maturizează și  anticipând preocupările secolului 21, în care egalitatea dintre sexe este o normalitate, Enescu permite unei ”ea” să câștige.
Actorii / muzicienii implicați în acestă dramaturgie sunt: Diana Jipa, Cristina Pașa, Tiberiu Branga, Alexandru Marian, Emanuel Vots, Mădălina Mihalache, Eduard Zecheru, Bogdan Postolache. Scenografia minimalisă  este a Alexandrei Lupeș.

A-M B : Ați avut deja câteva concerte în cadrul acestui turneu. Care sunt impresiile dumneavoastră despre modul în care ele au fost primite de către public, care sunt lucrurile pozitive pe care le rețineți și dacă sunt puncte pe care ați dori să le schimbați?

C L : Am reușit să comunic verbal cu publicul, chiar dacă uzual, rolul dirijorului este altul. Am simțit că explicațiile premergătoare piesei lui Dănceanu – ”5 of Millenium” au făcut ca această miniatură muzicală să fie foarte iubită. Am simțit cum publicul intră în joc și se așează confortabil în mașina timpului propusă de compozitor și traversează secolele de la cel al XI-lea până azi.
Schematizarea rapidă a Octuorului Enescian, explicarea acestei biosfere muzicale pe care o propunem cu multă energie și  forță, de asemenea a ajutat la plonjarea sau imersarea în poveste.
Aducem un Enescu tânăr, viu și potent, un Enescu chiar al secolului 21, încercând să eludăm imaginea unei statui pe care o venerăm fără nici o finalitate.

A-M B : Pentru anul viitor, vă gândiți la un nou turneu George Enescu, un alt turneu în care să îl descoperim altfel, poate la fel de tânăr , dar care să ne învețe alte lucruri minunate despre muzica pe care a slujit-o atât de bine cu armele domniei sale :”pana, vioara și bagheta”?

C L : Mă gândesc ca pe modelul Kremeratei Baltica, să amplificăm acest Octet la 25 de instrumentiști și să o facem într-o manieră foarte modernă. Soliștii actuali vor avea liberatea de a își  aduce în formație încă doi colegi, pe care să-i pregătească și cu care să lucreze individual,  apoi, ca într-un puzzle, să montez totul pentru viitoare concerte. De asemenea, mi-ar plăcea să călătoresc și cu Dixtuorul, lucrare pe care am dirijat-o deja la Iași în anul 2009 cu Nova Musica Viva.
Tot în octombrie vom marca un an de la dispariția compozitorului și profesorului Liviu Dănceanu printr-un mare concert la Ateneul Român, la care vor participa Adrian Iorgulescu, Dan Dediu, Diana Moș (rector UNMB), Grigore Leșe, Ansamblurile Archesus si Game, Orchestra UNMB dirijată de Bogdan Vodă, Marin Cazacu și Ştefan Cazacu, Bianca, Remus și Roman Manoleanu. Membrii turneului 100 x Enescu, vor veni cu cele 5 minute de istore a muzicii.
Deocamdată vă pot spune cu certitudine, că următorul proiect Enescian va fi în 29 noiembrie cu Filarmonica Mihail Jora din Bacău unde voi dirija Simfonia a 4-a. În  același concert, solista concertului de pian de Valentin Gheorghiu va fi pianista Luiza Borac.

Turneului Naţional Enescu X 100 continuă în următoarele orașe :

București-  23.10.2018

Craiova  –   24.10.2018

Sibiu      –   27.10.2018

București – 28.10.2018 Muzeul Național al Literaturii Române

București – 08.11.2018 Muzeul Național Cotroceni

 

 

 Ana-Maria Bocai

Articole similare publicate de autor

Ana-Maria Bocai: Interviu cu pianistul Aimo Pagin

Ana-Maria Bocai

Ana-Maria Bocai: Interviu cu pianistul Sorin Zlat

Ana-Maria Bocai

Ana-Maria Bocai : Interviu cu pianistul Aimo Pagin – Bösendörfer Artist

Ana-Maria Bocai

Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.